کارشناسی ارشد پرستاری
 
وبسايت تخصصی پرستاري/منابع-مشاوره-جزوه
پيوند ها

بزودي در اين سايت جزوات تخصصي پرستاري براي فروش ارائه مي شود
 

شیوع آرتروز زودرس در جوانان افزایش یافته است


 آرتروز چیست و چه بخش‌هایی از بدن را درگیر می‌کند؟
آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است.در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم‌کم از بین می‌رود.آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می‌کنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند متأسفانه شیوع آرتروز زودرس در جوانان بیشتر شده است.

بیماری آرتروز ماحصل بسیاری از ضایعات،‌ ضربات، بیماری‌ها و حتی اشکالات دیگر غیر از سیستم اسکلتی است؛ شایع‌ترین علت آرتروز تکرار یک حرکت در جهت خاص و حفظ و نگهداری بدن در یک وضعیت نظیر "نشستن طولانی " است که در این وضعیت آب آن قسمت از بدن از دست می‌رود و قدرت جذب نخواهد داشت که این موضوع منجر به چروکیده شدن دیسک و در نهایت نزدیک شدن مهره‌ها و شل شدن بافت‌های دیگر می‌شود.

آرتروز در شانه و مچ دست به این معنا نیست که شخص کار سنگین و به مدت طولانی انجام داده است بلکه علت این است که در حین فعالیت هیچ استراحتی به مچ دست و شانه داده نشده است که همین مسئله عضلات را دچار فاصله می‌کند و در نهایت به نزدیک شدن سطح مفصلی و شل شدن مایع مفصل منجر می‌شود و آرتروز را به وجود می‌آورد.

کارمندها بیشتر دچار آرتروز می‌شوند، افرادی که وابسته به صندلی هستند بیشتر دچار این عارضه می‌شوند همچنین شیوع کمردرد و زانودرد در بین کارمندان بیشتر دیده می‌شود ضمن اینکه شدت درد در بین آنها بیش از دیگر بیماران است.

اگر ورزش علمی نباشد نه تنها باعث بهبود سلامت عضلانی، اسکلتی و عصبی نمی‌شود بلکه خود صدمه‌زاست و بافت را دچار آسیب جدی می‌کند. با توجه به اینکه ورزش‌های حرفه‌ای فشار خون و ضربات قلب را بالا می‌برد سیستم عضلانی را نیز درگیر می‌کند

. آیا چاقی هم در ابتلا به آرتروز تأثیر دارد؟
چاقی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد.به ‌طور کلی هر چقدر وزن بالاتر باشد مفاصل بزرگ(مثل زانوها)باید بار و فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر می‌شود. چاقی حتی احتمال بروز آرتروز در دست‌ها را هم افزایش می‌دهد.

درمان :

هدف از درمان، حفظ کارکرد طبیعی مفاصل بوسیله تسکین درد، کاهش سفتی و تورم، و کاهش صدمه به مفصل است.

 

توصیه  ها:
 توصیه می‌شود اگر افراد یک ساعت پیاده‌روی می‌کنند، هر 15 دقیقه به بدن استراحت داده و سپس به فعالیت خود ادامه دهند.

  • شاغلان در خطر ابتلا به آرتروز قرار دارند.
  • ساییدگی زانو و ستون فقرات شایعترین نوع آرتروز است.
  • سرما باعث تشدید درد وگرما باعث تسکین آرتروز می شود.
  • حمل کیف با دست باعث آرتروز کتف و گردن می شود.
  • دیسک کمر را با آرتروز اشتباه نگیرید.
  • آرتروز در ورزشکاران حرفه ای که مدام در معرض ضربه خوردن هستند شایع تراست.  
  • برای مصرف یک رژیم غذایی متعادل و محدود از نظر انرژی با کارشناس تغذیه مشورت کنید.
  • تمرینات ورزشی را در زمانی که درد ندارید انجام دهید یا قبل از ورزش مسکن مصرف کنید.
  • گاهی برای استراحت دادن به مفصل و حفظ آن از صدمه، نیاز به استفاده از آتل یا عصا باشد.آتل، عصا و واکر فشار وارده به مفصل را کم کرده و درد را کاهش می دهد.
  • بلندی عصایی که استفاده می کنید، باید به اندازه ای باشد که آرنج شما کمی خم شود.                                                             


با ورزش کردن،عضلات اطراف مفاصل تقویت شده و ثبات مفصل افزایش پیدا می‌کند.البته ورزش کردن نباید باعث بروز درد در مفصل شود و اگر چنین اتفاقی رخ داد فورا ورزش را متوقف کنید.


در اغلب موارد پزشک برای بیمار داروهای ضد‌درد و ضد‌التهاب تجویز می‌کند که در کاهش درد مفصل مؤثر است.

یماران توجه داشته باشند که جراحی زمانی توصیه می‌شود که درمان‌های دیگری که به تعدادی از آنها اشاره شد مؤثر واقع نشده باشند و بیمار قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره خود نباشد.


.: Weblog Themes By Pichak :.



تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک