کارشناسی ارشد پرستاری
 
وبسايت تخصصی پرستاري/منابع-مشاوره-جزوه
پيوند ها

بزودي در اين سايت جزوات تخصصي پرستاري براي فروش ارائه مي شود
 
نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٤/٢۳ توسط کیوان خدایاری

ورزش دردرمان دیابت بسیار موثر است، زیرا نه تنها باعث پایین آوردن قند خون وکاهش مقاومت بدن به انسولین می شود، بلکه خطر بیماریهای قلبی عروقی ونیاز به دارو در دیابت نوع 2(دیابت غیروابسته به انسولین) را کاهش می دهد. به طور خلاصه فوائد برنامه منظم ورزشی برای افراد دیابتی به صورت ذیل است: افزایش قدرت ماهیچه ها وآمادگی عضلانی . بهبود وضعیت روانی وایجاد اطمینان وآرامش روحی برای برخورد با مشکلات . کنترل وزن وتنظیم اشتها . افزایش حساسیت نسبت به انسولین ودر نتیجه کاهش نیاز به انسولین برای مصرف قند(انرژی) در عضله . کاهش میزان چربی های خون . کاهش فشار خون . محافظت از بیماری های قلبی، عروقی،پوکی استخوان والتهاب مفاصل

نکات زیر رادر مورد ورزش مورد توجه قرار دهید:

1)بهترین زمان ورزش،1تا3 ساعت بعد از غذا است. 2)برای اینکه ورزش بیشترین اثر را روی بدن شما داشته باشد،باید حداقل 3تا4بار درهفته وهربار30دقیقه یابیشتر ورزش کنید.می توانید بجای 30دقیقه ورزش پیوسته،درطول روز سه بار وهربار 10دقیقه ورزش نمائید. 3)ممکن است قبل ویا بعد از ورزش لازم باشد به منظور پیشگیری از افت قند خون(هیپوگلیسمی)،یک وعده کوچک بخورید.مقدار این میان وعده به سطح قند شما بستگی دارد. 4)همیشه یک ماده غذایی حاوی کربوهیدرات مثل شکلات یا آب نبات همراه داشته باشید ودر صورتیکه علائم پایین افتادن قند خون(لرزش، عرق کردن،تپش قلب و...)پدید آمدند،آن را مصرف کنید. 5)در افراد مبتلا به بیماری دیابت که انسولین یا داروهای کاهنده خون مصرف می کنند، کاهش قند خون مشکلی است که با ورزش پیش می آید. 6)در دیابت نوع 2، ورزش تا حدود زیادی باعث افزایش حساسیت سلولها نسبت به انسولین وکاهش مقاومت به انسولین می شود واز آنجایی که این حساسیت ایجاد شده به انسولین 48 ساعت بعد از ورزش دوباره از بین میرود، لذا تکرار ورزش در دوره های منظم برای کاهش مقاومت به انسولین در دیابت نوع 2 لازم است 7) مدت وشد ت برنامه ورزشی خود را به تدریج (ونه ناگهانی)افزایش دهید تا بتوان آن را با غلظت گلوکز خون تنظیم نمایید . 8)به میزان کافی آب بنوشید تا جایگزین مایعی که هنگام عرق کردن حین ورزش از شما دفع شده است، بشود. 9)پس از ورزش پاهای خود را از نظر تاول یا قرمز شدگی به دقت معاینه کنید ودر صورت وجود نشانه های فوق با پزشکتان تماس بگیرید. 10)تست قند خون قبل وبعد از ورزش،به تعیین نوع برنامه ورزشی شخص دیابتی بسیار کمک می کند ودر کل به ازای هر یک ساعت ورزش، خوردن 15 گرم کربو هیدرات اضافه تر قبل وبعد از ورزش، احتیاج می شود برای ورزشهای شدیدتر ،30گرم کربو هیدرات در هر یک ساعت ممکن است نیاز شود. ورزش با شدت متوسط ومدت کمتر از 30 دقیقه ندرتاّ احتیاج به مصرف کربوهیدرات یا انسولین اضافه تر دارد ولی با این وجود اگر قند خون کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد مصرف یک وعده غذا ی کوچک وکم حجم لازم است. 11) درصورتیکه قندخون شما بالاتراز 250mg/dl است ودر ادرارشما کتون وجود دارد یا قندخون بالاتراز300 mg/dlبدون دفع کتون دارید،ورزش نکنید زیرا دراین حالت نیاز شما به انسولین افزایش می یابد وممکن است قندخون بالا رود وشما را درمعرض خطر قرار دهد(خطرکمای دیابتی).

نکته مهم: تحقیقات جدیدی که روی بیماران مستعد دیابت pre-diabetes(یعنی افرادیکه سطح گلوکز خونشان بالاترازحد طبیعی بوده اما هنوز درحدی نبوده که بعنوان دیابت فعال طبقه بندی شود.دراین افراد خطربروز دیابت خیلی زیاد است)انجام شده است،نشان داده است افرادی که حداقل 150دقیقه درهفته (روزانه 30دقیقه بمدت پنج روز)ورزش کرده اند وحداقل 5-7درصد وزن خود را ازدست داده اند،احتمال بروز دیابت نوع2 را درخود بمقدار58 درصد کاهش داده اند.

ورزشهای سنگین یا طولانی می تواند موجب ترشح آدرنالین وهورمونهای دیگر شده که با اثرات انسولین مقابله کنند و موجب بالا رفتن گلوکز خون شما گردند. اگر در ورزشهای طولانی وسنگین شرکت می کنید، انسولین وداروهای خوراکی شما بایستی توسط پزشک تغییر داده شوند.

 



.: Weblog Themes By Pichak :.



تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک